Akademik Etkinlikler
 
 

Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnýn desteðiyle TÜPADEM ve TÜKÇEV iþbirliði ile yürütülen "Tüketicinin Korunmasý ve Tüketici Haklarýna Ýliþkin Bilinç Düzeyi Araþtýrmasý" sonuçlandý. Araþtýrmanýn sonuçlarýný kamuoyuna duyurmak üzere düzenlenen toplantý 6 Mart 2009 tarihinde Sanayi ve Ticaret Bakanlýðý Konferans Salonunda geniþ bir katýlýmla gerçekleþtirildi.

Toplantýnýn açýlýþ konuþmasýný yapan TÜKÇEV Yönetim Kurulu Baþkaný Av. Beyhan Aslan Türkiye genelini temsil eden böylesine bir araþtýrmanýn bir durum tespiti olduðunu ve “Tüketici Haklarý Konusunda Çalýþan” Kamu, Sanayici,Akademisyen ve Sivil toplum temsilcilerine önemli sorumluluklar

yüklediðini belirtti. Konuþmasýnýn sonunda Vakýf olarak toplumun tüketici haklarý konusunda ki bilincini arttýrmaya yönelik çalýþmalarýna hýz kazandýracaklarýný belirtti.

Sanayi ve Ticaret Bakaný Zafer Çaðlayan, toplantýda yaptýðý konuþmada, Türkiye'nin '"kuþ gribi" gibi dýþarýdan ithal etmek zorunda kaldýðý finansal krizi, "yalancý bir zenginlik masalýnýn ve sanal bir saadet zincirinin yýkýlmasý" þeklinde nitelendirdi.

Sanayi ve Ticaret Bakaný Zafer Çaðlayan, konuþmasýnda, küresel krizi, yalancý bir zenginlik masalýnýn ve sanal bir saadet zincirinin yýkýlmasý olarak tanýmladý. Bu, saadet zincirinin yapay olarak þiþirilmiþ bir refah üzerine kurulu olduðunu ve bu balonun patladýðýný ifade eden Çaðlayan, ''Bu balonun patlamasýndan en fazla tüketiciler etkilenmiþtir'' dedi.

 

Hacettepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Uður Erdener de, tüketicinin eðitiminde ve bilgilendirilmesinde devlete, üniversitelere, özel kuruluþlara ve tüketici örgütlerine önemli görevler düþtüðünü, bu birimler arasýnda uyumlu bir iþbirliðinin yaratýlmasýnýn da zorunlu olduðunu dile getirdi.

Hacettepe Üniversitesi'nin, bu anlayýþ çerçevesinde 2002 yýlýnda TÜPADEM'i kurduðunu anlatan Erdener, merkezin amacýnýn, tüketici ve pazar iliþkileri konusunda araþtýrma yapmak, eðitim ve danýþmanlýk hizmeti vermek suretiyle üniversitenin kamu ve özel sektörde yer alan kuruluþlarla iþbirliðini gerçekleþtirmek ve kamuoyunun bu alanda bilgilendirilmesine ve eðitimine katkýda bulunmak olduðunu kaydetti.

 

Toplantýda araþtýrmanýn sonuçlarý TÜPADEM Müdürü ve H.Ü. Aile ve Tüketici Bilimleri Bölümü Öðretim Üyesi Prof. Dr. Müberra Babaoðul tarafýndan sunuldu.

Babaoðul; araþtýrmanýn en belirgin sonucu olarak Tüketicilerin %37,8’inin yasal haklarýndan haberdar olmadýðýnýn ortaya çýktýðýný açýkladý. Yine elde edilen bulgulara göre; tüketicilerin %75,8’i tüketiciyi koruma amaçlý sivil toplum kuruluþlarýný bilmediðini, araþtýrmaya katýlan 784 kiþiden ise sadece %2,8’inin “Evrensel 8 Temel Tüketici Hakký’ný bildiklerini belirtti.

 

        Tüketicilerin %25’ i 20 TL ve altý fiyatlý ürünlerdeki ayýp ve kusurlara tepki göstermemektedir.

        Tüketicilerin % 77,3’ ü Tüketici Sorunlarý Hakem Heyetleri’ ni hiç duymamýþtýr.

        Tüketicilerin %75,3’ ü bölgelerinde tüketiciyi koruma amaçlý sivil toplum kuruluþlarýný  bilmemektedir.

         Tüketicilerin %42,1’ i haklarýnýn korunmadýðýný düþünmektedir.

         Tüketicilerin sadece % 0,5’ i tüketici örgütlerine üyedir.

         Tüketicilerin %24,1 taksitli bir ürün yada hizmet satýn alýrken sözleþmeyi okumadan  imzalamaktadýr.

         Tüketicilerin% 27,8’ i bugüne kadar yaptýðý alýþveriþler esnasýnda ayýplý veya kusurlu malla  en az bir kez karþýlaþmýþtýr.

         Farklý satýþ noktalarýnda yapýlan tüm alýþveriþlerinde ayýplý mal ve hizmetle karþýlaþtýðýný  belirten tüketicilerin oraný %27,8 dir.

         Tüketicilerin %84,8’ i ayýplý mal veya hizmetle karþýlaþtýðýnda çözüm için baþvuracaðý  yerleri bilmemektedir.

 

Konuþmalarýn ardýndan TÜKÇEV tarafýndan Sanayi ve Ticaret Bakaný Çaðlayan, Hacettepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Erdener ve TÜPADEM Baþkaný Prof. Dr. Müberra Babaoðul'a ve Tüketicinin ve Rekabetin Korunmasý Genel Müdürü Özcan Pektaþ’a araþtýrmaya katkýlarýndan dolayý teþekkür plaketi verildi.

Basýn Bülteni Ýçin Týklayýnýz